Sâmbătă, 26 octombrie 2024, avea loc ceremonia de constituire a noului Consiliu Local Certeju de Sus și învestirea în funcție a noului primar al comunei, Alexandru Luca.

A trecut un an de atunci. Poate cel mai complicat an pentru administrațiile publice locale din România.
Am dorit să aflăm cum a fost pentru primarul Alexandru Luca acest prim an de mandat, ce a realizat din tot ce și-a propus, ce planuri are, cum vede dezvoltarea comunei Certeju de Sus.
O comună cu 2.870 de locuitori, una dintre cele mai pitorești așezări din județul Hunedoara. Dar care a ajuns pe un nedorit LOC TREI între cele peste 3.200 de unități administrative-teritoriale din România, pentru o datorie uriașă la bugetul de stat, pe care actualul primar a moștenit-o de la precedenta administrație locală a comunei.
Domnule Alexandru Luca, pentru dumneavoastră cum a fost acest an, primul an ca primar? Cum a trecut?
Pe scurt, a fost un an plin de provocări, un an greu, pot spune, care a trecut foarte repede.
Cum v-ați fi așteptat să fie funcția de primar și cum este ea în realitate?
Facând trecerea de la mediul privat, mă așteptam sa fie grea.
În administrația publică totul se mișcă mai greu, așa sunt făcute legile. Viteza este alta. Dacă vrei să cumperi un pix, dacă vrei să repari un acoperiș sau să astupi o groapă, e o întreagă procedură, care consumă timp. În realitate, dacă dorești să dezvolți comunitatea și tot timpul să ai rezultate imediate, este o funcție grea. Oamenii, pe bună dreptate, așteaptă rezultate imediate, nu-i interesează toată această procedură.
În mediul privat lucrurile sunt mai simple, din mai multe puncte de vedere, șocul vine în administrația publică în momentul în care te lovești de multă birocrație, care mai mult te blochează decât te ajută.
Unii primari, la primul lor mandat, au găsit proiecte de dezvoltare începute, în diverse stadii de realizare, pe care doar le-au continuat sau le-au finalizat. Dumneavoastră ce proiecte începute ați găsit la Certej?
În primul rând am gasit o datorie foarte mare pentru o primărie, respectiv de 8.400.000 lei (aproximativ 1.680.000 euro), care mă blochează să accesez fonduri europene. Suntem cea mai îndatorată localitate din județul Hunedoara și pe locul 3 pe țară între unitățile administrativ teritoriale (după municipiul Făgăraș și comuna Nadeș). Asta am găsit, în primul rând, când am preluat mandatul de primar.
La capitolul proiecte începute, am găsit 7 proiecte doar aprobate pe programul Anghel Saligny, dintre care doar 5 sunt fezabile pentru implementare, dar pe care a trebuit să le iau de la zero cu documentele necesare.
În momentul de față, proiectele pe care le avem sunt următoarele:
- Rețea Gaz – faza licitiație și autorizație de construire
- Canalizare Bocșa-Hondol – faza de studiu de fezabilitate și avize (finalizat)
- Stație de epurare – faza de studiu de fezabilitate și avize (finalizat)
- Canalizare Toplița Mureșului – faza de studiu de fezabilitate și avize (finalizat)
- Rețea de apă în Măgura, Toplița Mureșului și Săcărâmb – faza de studiu de fezabilitate
Cât ați realizat din ce v-ați propus și din ce le-ați promis cetățenilor?
Procentul ar fi undeva între 10 si 20 % din ceea ce am promis și am realizat, până la această dată, în primul an din cei patru de mandat.
- Reabilitare clădire primăria nouă și mutarea tuturor angajaților într-un singur loc, pentru eficiența serviciilor publice adresate cetățeanului
- Reabilitare clădire primăria veche – aici aș dori să fac o mutare, în sensul ca medicul de familie să se mute cu cabinetul în acest corp de clădire modernizat. În momentul de față suntem la faza de realizare a condițiilor unei astfel de destinații a clădirii, conform regulamentului Colegiului Medicilor.
- Proiect întabulare gratuită, în parteneriat cu OCPI Hunedoara, pe anul 2024 – 5 sectoare cadastrale, iar în momentul de față am mai contractat un proiect pentru alte sectoare cadastrale care va începe în anul 2026
- Reabilitare parcări la primăria nouă și la primăria veche
- Achiziționat utilaj multifuncțional – pentru tăiere vegetație și deszăpezire
- Reabilitarea exteriorului la clădirea Școlii Gimnaziale Certej
- Înlocuirea acoperișului la Școala Gimnazială Certej – achiziția este efectuată, lucrările vor începe luna aceasta
- Reabilitare exterior și interior la Căminul Cultural din satul Hondol – aici vreau să menționez că în perioada acestui mandat vreau să le reabilitez pe toate, anul acesta am început cu Hondol, în 2026 vom continua cu Certej, Vărmaga și Nojag, urmând ca în 2027 să reabilităm căminele din Săcărâmb, Măgura și Toplița Mureșului
- Iluminat public inteligent – un contract aflat în derulare, prin care se vor înlocui 1.076 de lămpi și lămpi cu led în toată comuna. Aici vreau să menționez că înlocuirea se va face după graficul: Toplița Mureșului, Măgura, Săcărâmb, Bocșa, Hondol, Vărmaga, Nojag și Certej
- Asociația de proprietari Certej a fost realizată – aici vreau să mulțumesc domnului Daniel Macovei, pentru implicare și devotament
- În cadrul Masterplanului de apă, desfășurat în parteneriat cu Apa Prod Deva, rețelele de apă din satele Vărmaga și Nojag sunt realizate în proporție de 60%. Conform graficului, aducțiunea principală din Râul Mare Retezat trebuie să fie executată până în 30.08.2026, aducțiune care va deservi toată comuna
Care este cea mai importantă realizare de până acum?
Cea mai importantă realizare pot spune că este încadrarea comunei Certeju de Sus, în totalitate, în Zona Munților Apuseni (Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localităţi din Munţii Apuseni – n.n.)
Aceasta înseamnă:
- 50% reducere la taxe și impozite locale
- 50% reducere la tarifele pentru energia electrică
- 50% reducere la tarifele pentru gaz (când va fi realizată rețeaua de gaz)
Dar cea mai mare dezamăgire?
La această întrebare pot spune că datoria de 8.400.000 lei, care mă blochează să accesez fonduri europene pentru dezvoltarea comunei.
Cum vedeți restructurarea administrației locale? Veți da afară funcționari din primărie? Sau veți tăia din salarii? Sau din investiții?
UAT Certeju de Sus are aprobate un număr de 21 de posturi iar în momentul de față noi suntem cu doar 19 posturi ocupate.
Funcționari nu vom da afară, deoarece în momentul de față suntem funcționarul și postul.
Pe partea de investiții nu putem tăia deloc și nu dorim, în niciun caz, să facem acest lucru, deoarece comuna noastră trebuie să se dezvolte. Acesta este rostul administrației locale.
Consider că ar trebui o analiză corectă a fiecărui UAT înainte a de lua o decizie, pentru că fiecare UAT din țara asta are particularitățile lui. Sunt multe UAT-uri care, cu un sprijin și cu o deschidere mai mare a statului român, pot fi profitabile pentru stat. Cred că acesta este și cazul comunei Certeju de Sus.
Ați fi de acord cu reorganizarea administrativ-teritorială, în sensul comasării comunelor mai mici, de exemplu Certeju de Sus – Hărău – Șoimuș, care să aibă o administrație unică?
În momentul de față nu mă pot pronunța dacă este un lucru bun sau rău, cert este faptul că, la un moment dat, această reorganizare va trebui făcută.
Cum vedeți comuna peste trei ani?
Peste trei ani vreau să văd comuna dezvoltată, din toate punctele de vedere, nu vreau să fiu un simplu trecător în administrația publică, vreau să se vadă că în urma mea au fost făcute multe lucruri bune pentru oamenii din comună.
Care este mesajul dumneavoastră pentru cetățenii din Certej, la împlinirea unui an de mandat?
Cetățenilor comunei Certeju de Sus vreau să le mulțumesc, în primul rând, pentru încrederea și sprijinul acordat și, totodată, vreau să îi rog să aibă răbdare, deoarece proiectele mari durează, dar cu siguranță le vom implementa.
CITEȘTE ȘI:
TE-AR PUTEA INTERESA ȘI:

